KLAGE MULIGHEDER VEDRØRENDE PAS TJENSTER
Home › KLAGE MULIGHEDER VEDRØRENDE PAS TJENSTER

Den indiske regering
Udenrigsministeriet
CPV Afdeling
¤¤¤

FORMIDLING AF OPLYSNINGER
&
KLAGE MULIGHEDER
VEDRØRENDE
PAS TJENSTER

 

No. PRO/PG/Misc/2014
Den 10.September 2014

Under Passport Seva Project (PSP), har ministeriet igangsat et borgervenlig, styrket klage system for at sikre en hurtig gennemgang af offentlige klager. De følgende procedurer, som er oprettet vedrørende formidling af oplysninger om de forskellige tjenester, håndtering af klager og tilbagemelding fra borger, kan tilgås af borgerne ved at registrere deres klager:-

(I) FORESPØRGSEL/INFORMATION:

  1. På pas portalen: The Passport Seva hjemmeside (www.passportindia.gov.in) indeholder oplysninger vedrørende diverse dokumenter/forudsætninger som skal gennemføres ved indgivelsen af pas ansøgning. I tilfælde af øvrige forespørgsler, kan ansøgeren logge en anmodning om oplysninger på følgende link:
  2. Link:www.passportindia.gov.in>Information/Feedback/grievance>information

  3. National Call Centre: Der findes et National Call Centre med et gratis nummer (1800-258-1800), der opererer på 17 sprog i 24 timer og 7 dage om ugen for at give omfattende informationer vedrørende indsendelse af ansøgning.
  4. E-mail/opkald til respektive Passport Office (PO): The Passport Seva hjemmeside (www.passportindia.gov.in) kan også tilgås, for at få oplysninger om ethvert Passport Office (PO) hvorefter ansøgeren kan være i direkte kontakt med dem via e-mail/telefon/fax.
  5. Link:www.passportindia.gov.in>Passport Offices

  6. Helpdesk: Der er også en e-mail-baseret helpdesk, som kan tilgås af borgerne gennem the Passport Seva hjemmeside (www.passportindia.gov.in).
  7. mPassport Seva mobil app: Smartphone-brugere kan få adgang til oplysninger ved hjælp af mobil app 'mPassport Seva'. Den er tilgængelig på Aandroid, iOS, Windows og BlackBerry platforme.
  8. Short Message Service (SMS): Dette er et valgfrit SMS service hvor man betaler et engangsgebyr på Rs.30/-, i kontanter på Passport Seva Kendra til at modtage påmindelser og opdateringer vedrørende pas ansøgningen. Ansøgere modtager op til ni SMS’er vedrørende ansøgningens status og tiltag som er nødvendige. Ansøgeren kan til enhver tid også sende en SMS forespørgsel for at kende den nuværende status for ansøgningen. Følgende trin bør følges af ansøgerne for at tilmelde sig SMS servicen:
  1. Vælg 'SMS-tjenester' ved indgivelse af ansøgning og betale gebyret i kontanter ved besøg på Passport Seva Kendra (PSK).
  2. I tillæg til ovenstående, kan ansøgeren spore hans/hendes status for ansøgning ved at sende en SMS til 9704100100 i formatet '<< STATUS >> << MELLEMRUM >> << Journalnummer >>', for eksempel, STATUS BNG071268435013.

(II) KLAGE OMKRING PAS

  1. Pas Portalen: I tilfælde af eventuelle klager vedrørende pas ansøgning, kan ansøgeren registrere sine klager gennem pas portalen på nedenstående link: www.passportindia.gov.in>Information/Feedback/grievance>grievance
  2. National Call Centre: En ansøger kan også registrere en klage gennem National Call Centre (1800-258-1800), der opererer på 17 sprog i 24 timer og 7 dage om ugen ved at generere en Service Request Number (SRN) til at spore klagens status på nettet, som kan bruges til efterfølgende undersøgelse.  
  3. Helpdesk: Der er også en e-mail-baseret helpdesk, som kan tilgås af borgerne gennem pas portalen (www.passportindia.gov.in) hvor klager kan registreres.
  4. Centralized Public Grievance Redress And Monitoring System (CPGRAMS): En ansøger kan også registrere en klage gennem CPGRAMS portalen (www.pg.portal.gov.in) og spore status online.
  5. Public Grievance Cell: Der er også en Public Grievance Cell i CPV Afdelingen hos Udenrigsministeriet under tilsyn af en Chief Passport Officer, som beskæftiger sig med klager modtaget via telefon, e-mail og post.  En dedikeret e-mail adresse dvs. passport.grievances@mea.gov.in håndteres af denne enhed og behandler pas klager.

Bemærk: For at registrere klager, bør ansøgeren fremhæve pas journal nummer/pas nummer, navn, fødselsdato.

(III) DIREKTE OFFENTLIGE BETJENING:

  1. Passport Office (PO): Ansøgere kan besøge respektive Passport Office, gennem Enquiry Counter/May I Help you/Information Facilitation Centre (IFC)) i tidsrummet mellem kl. 10 og 13 for at få status på deres ansøgning, indgivelse af deres ubehandlede dokumenter/fortolkninger. Der er også en Policy Section hvorved optrappet sager behandles efter indgivelse af nødvendige dokument/re-police verifikation osv. Nærmere oplysninger om hver Passport Office (PO) kan findes på nedenstående link: www.passportindia.gov.in>Passport Offices.
  2. Passport Adalats: Ansøgeren kan også benytte sig af Passport Adalats, som afholdes af Passport Office (PO) regelmæssigt for at adressere langvarige ubehandlede/komplekse sager. Detaljer/opdateret status vedrørende adalats kan findes på pas portalen (www.passportindia.gov.in).
  3. Passport Mela – Passport Office (PO) arrangere fra tid til anden Passport Mela, i tilfælde af ansøgere har problemer med at en få en bekræftelse via nettet ved indgivelse af ansøgning.  Detaljer/opdateret status vedrørende Mela kan findes på pas portalen (www.passportindia.gov.in).

(IV)FEEDBACK/FORSLAG:

  1. Pas portalen (www.passportindia.gov.in): Ansøgere er velkomne til at give feedback/forslag gennem pas portalen på følgende link: www.passportindia.gov.in>Information/Feedback/grievance>Feedback
  2. Passport Seva Kendra - Ansøgere kan indgive forslag/feedback gennem forslag/feedback boksene placeret på Passport Seva Kendra (PSKs). 
  3. CPGRAMS - Gennem CPGRAMS portalen (www.pg.portal.gov.in), kan ansøgeren også give deres feedback med hensyn til klage registreret på CPGRAMS.

***

 



Address: Embassy of India,Vangehusvej 15, 2100 Copenhagen, Denmark

Working hours: 0900 hours to 1730 hours (Monday to Friday)
Telephone Numbers: +45 39 18 28 88 +45 39 29 92 01 Fax Number: +45 39 27 02 18
Copyright policy | Terms & Condition | Privacy Policy |
Hyperlinking Policy | Accessibility Option


© Content Owned by Embassy of India, Denmark 2016.
All Rights Reserved..
Powered by: Ardhas Technology India Private Limited.